Natuurlijke controle

Bewegen is niet alleen gezond voor je gewrichten, je spieren en je sprijsvertering, maar ook voor je algehele vocht-huishouding. Bewegen Zweten is gezond! Soms is het de bedoeling om juist wél of juist net niet te zweten. Op zweetlucht.nl vind je informatie over de verschillende invloeden op zweetlucht.

Zweet is slechts één van de elementen voor zweetlucht, maar wel een hele belangrijke. Een goede beheersing van de hoeveelheid zweet die je op specifieke moment wél of niet wilt uitscheiden kan daarom bijdragen aan het reduceren van een ongewenste zweetlucht.

Niet zweten, wel intensief bewegen?

In het zwembad zul je nooit last” je hebben van je eigen zweet terwijl je bij intensieve beweging in het zwembad weldegelijk flink kunt zweten. Zwemmen in chloorhoudend water en zeewater kan nog lang nadat je uit het water bent invloed te hebben op hoe je zweet en ruikt. Dit komt omdat je huid water inclusief bepaalde stoffen kan opnemen.

Nét niet zweten…

Hoevaak heb je gehoord “ik heb geen zin om daar bezweet aan te komen”? Net iets te hard gelopen of gefietst… hele rug nat… Sommige mensen schamen zich ervoor, maar eigelijk is het heel normaal en hoeft dit niet direct naar zweetlucht te gaan ruiken. Toch wil je soms wél even lekker bewegen, maar niet nat worden.

Ieder mens kan zijn eigen grens opzoeken. Deze wordt voornamelijk bepaald door je inspanningsniveau, de omgevingstemperatuur en de vocht-doorlaatbaarheid van je kleding. Als je deze eenmaal hebt gevonden, dan zal deze niet snel wijzigen.

Veel zweten door intensieve inspanning.

Vrijwel bij elke fysieke sport speelt zweet een belangrijke rol. Je lichaam wordt warm en klam en het is daarom belangrijk om geschikte kleding te dragen die goed ventileert. Na het sporten, of na die fietstocht naar je werk in de zomer, zul je nog ongeveer een half uur “nazweten”. Wil je je even opfrissen en/of een schoon t-shirt aan trekken? Dan is het aan te raden om even te wachten totdat je lichaam is gestopt met het uitscheiden van zweet.

Veel zweten zonder te bewegen.

Door doelbewust warmte op te zoeken kun je je lichaam aan het zweten krijgen; bijvoorbeeld in de sauna. In een sauna word je huid blootgesteld aan een buitengewoon hoge temperatuur. Door deze hoge temperatuur openen je poriën zich en wordt overtollig talg en andere afvalstoffen afgevoerd. Na deze blootstelling wordt er dan ook gedoucht, wordt de huid gekoeld om de poriën te sluiten en wordt er water gedronken om het verloren vocht weer aan te vullen.

Vóór een saunabezoek wordt er niet voor niets gevraagd of de bezoekers zich willen douchen. Dit heeft als functie om je te ontdoen van eerdere ophopingen van lichaamsvocht waar bacteriën in middels zweetlucht van zijn gaan produceren. Wanneer je dit niet doet, en je wordt in een sauna klets nat dan zullen het niet meer alleen je oksels zijn die ruiken. Om te voorkomen dat er zo min mogelijk afvalstoffen mee de sauna in worden genomen wordt er dan vaak gekozen om géén bad-kleding te dragen waarin deze stoffen kunnen blijven hangen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 2018-04-22

SaveSave

SaveSave